Specifiek betekent WoonZaam voor het collectief en het individu begeleiding van A tot Z en nog een stapje verder.
Nu we weten wat WoonZaam op hoofdlijnen is en wat het ons als samenleving oplevert, is het interessant om verder in te gaan op wat WoonZaam dan voor die collectieven kan betekenen. Want het besluit van een groep mensen dat ze gezamenlijk willen wonen, wordt meestal niet lichtzinnig genomen. “WoonZaam neemt deze groepen bij de hand in de te nemen stappen, vanaf het allereerste idee tot ver na dat ze in hun nieuwe leefomgeving wonen. Ook zorgt WoonZaam ervoor dat het collectieve gedachtegoed een plek krijgt en houdt binnen de opgave zonder individuele wensen uit het oog te verliezen en vice versa”, vertelt Antje. Het initiatief kan genomen worden door een gemeente, een woningcorporatie of het collectief. Voor een geslaagde WoonZaam-leefomgeving zijn er drie randvoorwaarden van groot belang:
- een locatie, dit mag ook een bestaand gebouw zijn
- draagvlak van de gemeente
- een bewonerscollectief
“WoonZaam komt in actie als er aan twee van de drie randvoorwaarden is voldaan en zet zich in om ook de derde voorwaarde voor elkaar te krijgen”, legt Ludan uit. Zodra aan de drie voorwaarden is voldaan start een haalbaarheidsanalyse. “Het is fijn voor het collectief om zo snel mogelijk te weten waar zij aan toe zijn. Is het plan haalbaar dan start de begeleiding van het collectief”, vertelt Antje. En die begeleiding gaat van A tot Z en nog veel verder. “Nadat ErinThuis de verwachten en de woonwensen heeft opgehaald bij de individuele bewoners, wordt dit verwerkt in het collectieve gedachtegoed. Het collectieve gedachtegoed wordt door Trebbe vertaald naar een plan waarbij ook de individuele bewonerswensen worden verwerkt in de woningen”, vertelt Hein. “De verschijningsvorm van die woningen, die is vormvrij. Bewoners kunnen kiezen voor de nieuwbouw van grondgebonden woningen of appartementen, maar ook de transformatie van bestaand vastgoed zoals bijvoorbeeld een voormalig school- of kantoorgebouw, behoort tot de mogelijkheden.” Ludan vult aan: “ErinThuis ontzorgt de deelnemers gedurende het gehele proces en gaat met de individuele bewoners in gesprek. Hoe wonen ze nu, moet er een woning worden verkocht, wat is de financiële situatie, is het beter om te kopen of te huren, welke financieringsvormen komen in aanmerking, welke gemaksdiensten zijn er gewenst? Dit zijn vragen die in dit gesprek worden meegenomen en geeft de deelnemers houvast en structuur gedurende het proces. Daarnaast richt ErinThuis een lokaal netwerk van bedrijven voor het collectief op. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een makelaar, klusjesman en schilder, maar ook diensten als bijvoorbeeld een maaltijdvoorziening en verhuisbedrijf behoren tot het netwerk .”Zo doorlopen bewoners een overzichtelijk en gestructureerd proces, waarbij zij continu worden ontzorgd zonder de regie te verliezen. “Wij zeggen weleens ‘vertelt u ons hoe u wilt wonen en wij maken het passend’, dat moet het uitgangspunt zijn”, aldus Antje.